logo manfrinato
        RESOR MAGIC MATS WEBSHOP
OM OSS BEHANDLINGAR TRÄNING & YOGA TRÄNINGSFILMER TIDER & PRISER TOPPLISTA KONTAKT
     
POWER-/MJUK-/SENIOR YOGA  
Poweryoga är en modern, dynamisk yogaform där du arbetar med att förbättra/bibehålla din styrka, smidighet och balans. Träningsformen motverkar stress, ger dig ett ökat lugn samtidigt som du inhämtar ny energi. Poweryogan kan anpassas efter dina behov och kan tränas av alla, oavsett ålder, kön och av hur tränad du är.

Genom att träna yoga förbättrar du bl a:
Kroppsstyrkan Konditionen Smidig- och rörligheten
Balansen Koordinationen Kroppshållningen
Stresståligheten Kroppsmedvetenheten Förbränningen

Det fina med yoga är att man tar hand om sin fysiska och sin mentala hälsa samtidigt. Och att effekten blir stor även vid liten tidsinsats. Poweryoga är en gren av den i västvärlden mest praktiserade yogaformen, hathayoga. Den är dynamisk, modern och lättillgänglig med fokus på styrka, smidighet, balans och djupavslappning. Rörelserna utförs efter individens förutsättningar. Man känner sig lugnare inombords, blir successivt piggare, smidigare och starkare efter sina poweryoga-pass. När man efter hand lärt sig övningarna, kan man också utöva dem hemma. Regelbunden träning, även kortare pass, har positiva effekter redan efter någon månad.

Yoga betyder förening på sanskrit och enligt indierna är yogan ett sätt att förena vårt mentala jag med vårt fysiska jag, och oss själva med omvärlden. En korrekt och djupgående andning kombinerad med fysisk aktivitet och djupavslappning sägs vara nyckeln.

Under kursens gång går vi kort igenom anatomi och andningsteknik. Den mer fysiska delen ger dig en härlig känsla av att sträcka ut, aktivera och stärka hela kroppen ­ inte bara de stora muskelgrupperna utan även små, mer sällan aktiva muskler. Balansövningarna förbättrar koncentrations-förmåga och fokusering. Mentalt ger den specifika, medvetna andnings-tekniken och den avslutande djupavslappningen ett lugn och ett allmänt välbefinnande. Gruppdynamiken brukar vara påtaglig. Efter ett pass känner sig de flesta deltagare lugna och avslappnade men fyllda av energi. Träningsvärken kommer senare!

Man bör helst inte ha ätit tätt inpå ett yogapass, helst ska man vänta två timmar efter ett stort mål mat. Yoga tränas alltid barfota, i träningskläder eller rymliga vardagskläder. Träningen ger, med rätt utförd andning, högre puls och man svettas lätt över hela kroppen. Poweryogan är däremot inte konditionskrävande, om man inte så önskar.
 
SENIORYOGA
Varje tisdag- och torsdagsförmiddag erbjuder vi mjukyoga för seniorer. Lugn och mjuk yoga med fokus på andning, smidighet, balans och styrka, helt anpassad efter dina egna förutsättningar. 45 minuters välgörande gymnastik lagom före lunch!
yoga
yoga
"Det fina med yoga är att man tar hand om sin fysiska och sin mentala hälsa samtidigt. Effekten blir stor även vid liten tidsinsats"
space
MANFRINATO HÄLSOCENTER - Roskildevägen 5 & Henrik Smithsgatan 15c, Malmö